Intressant? Följ gärna bloggen!

Ange din e-postadress för att prenumerera på den här bloggen och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Följ Gärna!

Nyköpings Fallskärmsklubb

Lever På Hoppet

SFU/ AFF- svensk fallskärmsutbildning.

August 13, 2019.Pasi Orha.0 Likes.0 Comments

Dags att börja hoppa fallskärm enligt stegringsplanen. Teorin i bakhuvudet, praktiskt test i sele gjord. Hoppat tandem- och färdig för SFU 1 av 15.

Började med att läsa in mig på vad som gäller. Det beskrivs vad som ska göras och AFF instruktören briefar mig. Vad för utrustning ska jag ha? Tar fram overall, hjälm, höjdmätare och handskar. Har själv fotledsskydd, gogglar, som vi fått, mina kängor, lite lagom kläder under och en fallskärm i lämplig storlek. Utrustningen tas på och positioner, förlopp och kommunikation testas. Väder och vindförhållanden utreds och spotpunkt samt final( planets linje under fällning! Säkerhetskontroll utförs systematiskt och visitation av utrustningen görs även i planet, där också hoppet mentaliseras.

Uppgiften som gäller; checka in , checka ut, ready, set , go – hoppa, svanka och försöka bli stabil- kolla höjd, kolla instruktör primär, sen sekundär. Följ tecken, Dom är med och håller i mig. Jag har tre dummy drag att öva på, och sedan vinka, svanka, ta , drag – på rätt höjd

Ett tusen två tusen …fem tusen, kalottkontroll, kompiskoll, höjd och orientering… flära flera gånger m blicken på olika ställen samt med slutna ögon, Bromsa, svänga, kolla höjd mellan momenten, vara i lekområdet, kolla ”T” på backen, följa landningsvarv, 300 m medvind, 200 m bas och höjd 100m, landa alltid på rak final och med full flär tills det är broms och stanna i fallskärmsställning, förhoppningsvis inom ramarna för var vi bör vara. Det som är hoppa, dummy o dra, landa, är helt plötsligt väldigt mycket mer att hålla koll på, är tankar som går igenom huvudet när jag visualiserar hoppet på vägen upp i Cessnan, med Turbin, viktigt!


skydiving, motivation, fallskärm, fallskärmshoppVid 2000m, visitation, 3 ringar, 3 remmar o 3 handtag, görs för 3:e gången tillsammans med pinkoll( utlösningssprint) på båda skärmarna, Cypressen är på, rsl kopplad, Instruktörerna bara ler, slappna av och var glad.., jo, jo, mer torr i munnen, läpparna klistrar mot tänderna och andas lugnt och djupt, med fokus och ett påslag i hela systemet som får upplevelsen att kännas än mer abstrakt och hisnande, och likväl verklig och absolut.

Gröna lampor tänds och höjden är 4000m, piloten har fått fällningstillstånd. Dörren , nåt slags plastskynke, rullas upp och det är nog här spänningen och påslaget är förenat med skräckblandad förtjusning och tron att jag kan nog ramla ut om jag bara tittar ut, får mig att undvika titta i onödan när jag börjar röra mig mot dörren, för att se hur de innan försvinner ut och ner, samtidigt som viktminskningen påverkar planet, som egentligen inte väger mer än nån mellanklass mindre bil.

I dörren, trångt, en instruktör utanför planet och en innanför. Båda håller tag och jag utför min exit, tumlar runt i luften och försöker lägga mig som sagts, men reflexmässigt försöker kompensera lite med armar och ben, för att sen hamna på rätt köl. Det låter väldigt mycket av vinden som dånar, jag har verkligen fullt upp med att bara försöka hålla rätt köl i väntan på ok från andra instruktören, får nåt tecken o prövar korrigera, tecknet upprepas, och till slut fattar jag och får ok, men lustig tanke som slog mig, då han gav tecknet en tredje gång ”varför är han så arg för?” Vi faller ca 100 m varannan sekund, närmare 200km/h, och påbörjar dummy drag som förstörde balansen och fick mig att nästan tippa framlänges. Har ingen aning om vad som är vad då jag inte vet hur mycket hjälp jag fick med stabiliteten, men utför dragen och guppar lite fram och tillbaka.

Vid rätt höjd så vinkar lite hetsigt, svankar som ett järnspett, och tar pilothandtaget, med instruktörshjälp, och drar den själv och skärmen vecklar ut sig. Det var en behaglig syn. Konstaterar att det var ett fritt fall med så mycket intryck att jag med full medvetenhet inte hade chansen att ha kontroll, men kände att jag hanterade situationen hela tiden. Jag menar att jag var närvarande, trots allt, och gjorde hela tiden vad jag kunde för att agera efter förmåga. Det var även en klar känsla av att jag ungefär visste vad jag gjorde, men inte hade någon aning om det fanns sånt som jag inte gjort, eller omedvetet kan tänkas ha gjort, men inte tänkt på. Den analysen skedde på en microsekund, mer som att det var en känsla av sammanfattning så fort skärmen vecklade ut sig, för att sen ta det lugnt och veta att nu fanns det gått om tid.

Var tanke tänktes medvetet lite långsammare under skärmen, jag var inte stressad och behövde inte lika intensivt utföra momenten. Har här, ända sen taget om planet släpptes egentligen, en maxad känsla i hela kroppen och allt som tryckte på innan hoppet, försvann successivt vartefter det i handling utfördes och med händelse och handling att agera på, så tog det bort allt annat fokus för det finns ingenting annat som hinns med, då inte ens det som ska göras under fallet, kan göras utan att det selektivt varseblir om att det alltid finns mer att göra bättre, även då det är gott nog.

För skärmflygningen kändes också väldigt viktig att försöka genomföra väl. Till att börja med flyga korrekt, enligt de regler som råder, för att pröva göra nåt lite roligt vartefter, tills landningsvarvet utförs med tungan rätt i mun. Det blev en lugn, sansad landning med rull som planerat och otroligt härligt att finna sig själv åter på marken, utan att ha gjort bort sig, eller slagit sig. Sammanfattningsvis, mycket svårare att ha kontroll under det fria fallet än jag föreställt mig. Intressant med instruktörsnärvaron som påkallar ett närvarande medvetande, som bistår den ansträngning som jag, eleven, ger situationen i stunden för att behärska den och inte förlika mig med mindre, eller mer än jag gjort, då spegling är att vänta vid briefingen. Reservdragsprocedur på en rigg som ska packas om!

Categories: fallskärmsjournal, SFU

Add comment

Sky Dive Deep Pasi Orha . All Rights Reserved 2019 - Sky Dive Deep . Created by biaandersson.se